بلندترین برج های جهان


1-برج خلیفه در حال حاضر برج خلیفه khalifa با 828 متر ارتفاع، بلندترین برج جهان 2023 میباشد که در شهر دبی کشور امارات متحده عربی واقع شده است. این بنا به نام برج دبی نیز شهرت دارد و در 124 طبقه طراحی شده که این طبقات به واحدهای مسکونی، واحدهای اداری، استخر و کتابخانه ویژه ساکنان و یک هتل لوکس اختصاص دارند.

ساخت بنا از سال 2004 تا 2010 برای مدت 6 سال به طول انجامید و طراحی اولیه آن توسط یک شرکت آمریکایی با الهام از ترکیب معماری اسالمی و طبیعت صحرا متناسب با اقلیم گرم و خشک کشور امارات انجام شده است. برج خلیفه که از جمله بلندترین برج های مسکونی، تجاری و تفریحی در جهان میباشد در نوع خود کم نظیر و یا شاید حتی بتوان گفت که بینظیر است.

هزینه طراحی و ساخت این بنای خاص، بالغ بر 1,500,000,000 دالر تخمین زده شده که در حال حاضر از جمله نمادهای مشهور دبی و یکی از عناصر اصلی گردشگری در امارات میباشد. طبقات نخستین )حدود ده طبقه( به هتل آرمانی تعلق دارد یکی از اشرافیترین و گرانترین هتل های جهان است. مصالح اصلی به کار رفته در نمای این ساختمان شیشه بوده و دارای بالکنهایی برای تماشای مناظر فوقالعاده و عکاسی میباشد. در مجاورت بلندترین برج جهان دریاچهای مصنوعی قرار دارد که رقص آب فوارههای آن به عنوان یکی از جاذبههای گردشگری پرطرفدار دبی شناخته میشود. این بنا دارای 57 آسانسور میباشد و در طراحی آن بیش از 28,600 صفحه شیشهای به کار رفته است.

2- برج مردیکا 118 برج مردیکا در شهر کوآالالمپور کشور مالزی که با نامهای  Merdeka PNB 118, Warisan Merdeka Tower 118 و 118 KL and Tower نیز شناخته میشود یک آسمانخراش 118 طبقهای با 678 متر ارتفاع است که پس از برج خلیفه، بلندترین برج جهان میباشد. نام این ساختمان از کلمه Merdeka به معنای استقالل گرفته شده و انتظار میرود که تا ابتدای سال 2023 به طور کامل به بهرهبرداری برسد. در حال حاضر برج مردیکا بلندترین برج جنوب 3 طبقه از این ساختمان به فضای اداری، 17 طبقه به یک هتل پنج ستاره و 4 طبقه نیز به سکوی دیدهبانی و عکاسی از چشم انداز اختصاص یافته است.

 

 3- مرکز گرینلند ووهان در حال حاضر Center Greenland Wuhan در حال ساخت است و پس از اتمام در سال 2023 میتواند جایگاه سوم بلندترین برج جهان را به خود اختصاص دهد. مرکز گرینلند ووهان که در ووهان چین قرار دارد در 125 طبقه با ارتفاع 636 متر ساخته شده است.

ساخت این برج از 28 ژوئن سال 2012 آغاز و علیرغم برنامه ریزی انجام شده برای اتمام در ،2017 در نهایت در سال 2022 به بهرهبرداری خواهد رسید. دو سوم مرکز گرینلند ووهان که دارای کاربری مختلط است به دفاتر اداری و تجاری تعلق گرفته است. این برج همچنین دارای 50,000 متر مربع فضای مسکونی و یک هتل لوکس به نام هتل ریتز کارلتون )hotel Carlton Ritz )است که از هتلهای مشهور جهان بشمار میرود

4- برج شانگهای همچنان نام کشور چین سردمدار فهرست بلندترین برج های جهان است. دومین آسمان خراش بلند و مشهور این کشور برج شانگهای نام دارد که در شهری به همین نام واقع شده است. برج شانگهای با 632 متر ارتفاع با فاصلهای بسیار کم و تنها 4 متر اختالف جایگاه سوم را به برج گرینلند ووهان واگذار نمود.

برج شانگهای در 128 طبقه طراحی شده و ساخت آن در سال 2015 به اتمام رسیده است. این ساختمان دارای دومین باالبر مرتفع و سریع جهان با حداکثر سرعت 74 کیلومتر در ثانیه میباشد که میتواند در چشم بر هم زدنی شما را از طبقه اول به طبقه 50 منتقل کند. یکی از دالیل اهمیت این برج قرار گرفتن آن در مجاورت مرکز مالی جهانی شانگهای )SWFC )میباشد که از سال 2008 شروع به فعالیت گسترده در عرصه بینالمللی نموده است. هزینه ساخت برج شانگهای در مقایسه با همتای اماراتی خود بسیار کمتر بوده و حدود 2.4 میلیارد دالر تخمین زده میشود. نکته جالب در خصوص برج شانگهای 200 توربینی است که در باالی این برج نصب شده و حدود 10 درصد برق مصرفی ساختمان را تامین میکنند. به همین دلیل ساختمان شانگهای به داشتن بلندترین توربین تولید برق با باد طبیعی در جهان نیز شهرت دارد. یک سوم از این مکان به فضای سبز اختصاص داده شده و دارای 24 باغ آسمانی یا همان garden sky میباشد. به نظر شما تجربه استراحت در این باغهای معلق چگونه است؟ میتوانید نظر خود را در کامنت با ما و خوانندگان به اشتراک بگذارید

5- برج ساعت مکه برج ساعت سلطنتی مکه که با نام برج ابراجالبیت مکه نیز شهرت دارد، همانطور که از نام آن پیداست در شهر مکه کشور عربستان سعودی واقع شده است. این برج با 601 متر ارتفاع و 120 طبقه عضو پنجم فهرست بلندترین برج جهان میباشد که ساخت آن از سال 2004 تا 2012 به طول انجامیده است. این ساختمان که با بودجه دولتی و تحت مالکیت دولت پادشاهی عربستان ساخته شده متشکل از ترکیب هفت آسمانخراش میباشد. نمای بنا با ساعتی به نام رویال ساعت مکه مزین شده که بزرگترین صفحه ساعت جهان است. همچنین میتوانید از موزه ساعت در چهار طبقه باالیی ساختمان بازدید کنید. این بنا متشکل از واحدهای مسکونی برای ساکنان دائمی، یک هتل پنج ستاره، استراحتگاههایی برای زائران حج و مرکز خرید مشهور ابراجالبیت میباشد. اگر برای حج به شهر مکه سفر کردید فرصت گردش در این مرکز خرید را از دست ندهید. پارکینگ این مجموع با ظرفیت پارک بیش از 1000 ماشین طراحی شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *